اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

منبر فاطمی| علوی تهرانی: نشانه بندگان خدا/ بی‌میلی به دنیا کلید عاقبت به‌خیری است

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: انسان در نماز در تعریف مقام پیامبر(ص)، اولین خصیصه ایشان را «عبد» و سپس «رسول» می‌نامد یعنی عبودیت ایشان مهم‌تر از مقام رسالت است و خدا در روایتی به موسی (ع) اولین نشانه عبودیت را زهد در دنیا می‌نامد.

منبر فاطمی| علوی تهرانی: نشانه بندگان خدا/ بی‌میلی به دنیا کلید عاقبت به‌خیری است

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، اولین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در فاطمیه اول با سخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی و مدیحه‌سرایی سید مجید بنی‌فاطمه در مسجد امیر(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع نشانه‌ بندگان خدا اظهارداشت: حضرت امیرالمومنین(ع) در مناجات خود با خداوند می‌فرمایند: « إِلهِى کَفى بِى عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً» یعنی خدایا برای عزت من همین بس است که من بنده تو باشم. اساساً بندگی عهد بین بشر با خالق است که در آیات ۶۰ و ۶۱ سوره یاسین داریم: « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (۶۰)؛‌ آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟! وَأَنِ اعْبُدُونِی  هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ (۶۱) و اینکه مرا بپرستید که این راهی مستقیم است ».

وی افزود: بنابراین هم عزت انسان در بندگی است و هم از سوی دیگر عهد بشر با خداوند است. هیچ تعریفی برای بنده بودن از این آیه برتر نیست که داریم : « یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ؛‌ ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی » بالاترین سیر رسیدن به نفس مطمئنه است یعنی از صفر به صد برسد. یعنی از نفس اماره حرکت می‌کنی و به نفس مطمئنه می‌رسی که در آن‌جا خطاب داریم: « یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (۲۷) ای جان آرام گرفته و اطمینان یافته! ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً (۲۸) به سوی پروردگارت در حالی که از او خشنودی و او هم از تو خشنود است، باز گرد. فَادْخُلِی فِی عِبَادِی (۲۹) پس در میان بندگانم درآی» یعنی زمانی که انسان به مرتبه نفس مطمئنه می‌رسد، سیر به سوی حضرت حق پایان می‌گیرد و مزدی که به انسان داده می‌شود، ورود به زمره بندگان و بهشت مخصوص خداوند است. این مزد افرادی است که سیر خود را تمام کرده باشند.

علوی تهرانی گفت: انسان در تشهد نماز هرزمان بنا دارد مقام پیامبر(ص) را بیان کند اولین خصیصه ایشان را «عبد» و سپس «رسول» یعنی مقام عبودیت ایشان نزد خداوند مهم‌تر از مقام رسالت پیامبر(ص) است.

این سخنران دینی تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: « أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى (ع) أَنَّ عِبَادِی لَمْ یَتَقَرَّبُوا إِلَیَّ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِنْ ثَلَاثِ‏ خِصَالٍ قَالَ مُوسَى یَا رَبِّ وَ مَا هُنَّ قَالَ یَا مُوسَى الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا وَ الْوَرَعُ عَنِ الْمَعَاصِی وَ الْبُکَاءُ مِنْ ْخَشْیَتِی؛ خداوند عزوجل به حضرت موسی(ع) وحی کرد که بندگانم به چیزی محبوب‌تر از  داشستن این سه ویژگی به من نزدیک نشده‌اند. حضرت موسی عرض کرد آنها چیستند؟ خداوند فرمود: ای موسی آنها زهد در دنیا، پرهیز از گناهان و گریه از بیم من هستند.»

وی افزود: زهد در لغت به معنای بی‌رغبتی و تمایل نداشتن است اما دانشمندان علم اخلاق می‌گویند یکی از بالاترین مقامات اهل سلوک است و امام صادق (ع) می‌فرماید: « جُعِلَ اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ اَلزُّهْدَ فِی اَلدُّنْیَا؛ همه خوبی‌ها را در خانه‏‌اى نهادند و کلید در آن را زهد و بی‌میلی به دنیاست».

علوی تهرانی ادامه داد: زهد در دنیا و بی‌میلی به آن، راه رسیدن به عاقبت به‌خیری است که همه آرزوی آن را داریم و راه خدمت به امام زمان(عج) نیز همین مسیر است.

این سخنران دینی در ادامه به راه‌های رسیدن به این زهد اشاره کرده‌است که صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

برنامه عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد امیر(ع) به مدت سه شب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول